Sunday 16 October 2016

MELIHAT DUNIA SEMASA SIBUK






Semasa sibuk , mata dan pemikiran akan menumpu pada satu titik fokus yang kita panggil matlamat kesibukkan itu. Ada kalanya kita sampai terlupa dan memandang benda lain yang tidak kurang pentingnya  dalam hidup ini seperti anak-anak, pasangan hidup dan juga kehidupan diakhirat.

Kesibukkan mampu mengekori kita sehingga kerumah sekalipun. Dengan itu kita kerap memikirkan kerja dipejabat walaupun di hadapan kita wajah - wajah comel anak-anak menunggu kita menyapa mereka mesra. Tidak kurang juga ada setengah kita menyambut sapaan anak - anak dengan suara kasar dan sebagainya.

Perlukah ini dibiarkan berlangsung dalam kehidupan kita? Bayangkan kita sibuk mengejar waktu hingga kita terlepas melihat waktu-waktu emas anak - anak membesar walaupun mereka di hadapan mata . Apa yang akan berlaku apabila kita tersedar , kita mendongak kehadapan dan kita lihat anak - anak sudah besar dan rambut kita pula penuh uban. Pada waktu itu mereka sudah pandai berdikari dan tidak memerluka lagi kita untuk bermain kuda-kuda dan sebagainya.

Tidak! katakan tidak!!.. ini tidak mungkin berlaku. Tinggalkan smart phone atau kerja mengemas yang tak pernah siap-siap tu. Ajak anak - anak keluar rumah. Jom kita pungut sampah. Atau jika sampah tak ada kita bubuh baja dipokok. Selepas bubuh baja, ada masa lagi untuk main berlari setempat. Lari ! lari! lari lagi! sampai semput ummi. berlari-lari anak. Ammar dan Tasneem pula punya la seronok. Ketawa berdekah - dekah . Suka sangat berlari-lari dari laman depan rumah hingga ke laman dapur. Terasa nak cari upih pinang supaya ummi boleh tarik Ammar dan Tasneem gilir-gilir macam ummi main kecil - kecil dulu. Tapi kat mana nak cari yea?

Tak jumpa upih pinang ummi masukkan gambar kanak-kanak bermain upih pinang untuk tatapan anak-anak ummi. Terima kasih kepada sumbangan gambar dibawah.




gambar hanya hiasan : sumber google



No comments:

Post a Comment